Lauf Cycles, bekend om hun innovatieve ontwerpen zoals de Uthald racefiets, de Seigla gravelbike en hun ongedempte bladveervorken, heeft hun eerste mountainbike gelanceerd: de Elja. Deze fiets, waarvan de naam wordt uitgesproken als “El-Yah,” is een eerbetoon aan Lauf’s IJslandse roots. Hoewel het woord geen letterlijke Engelse vertaling heeft, kan het voor mountainbikeliefhebbers al snel een betekenis krijgen die samenvalt met “Hell Yeah.” De Elja is voorzien van een 120 mm veringsplatform en wordt aangeboden in twee varianten: XC en Trail. Beide maken gebruik van hetzelfde carbon frame, maar verschillen in hun vorkconfiguratie – de XC heeft een 120 mm vork en de Trail een 130 mm vork.
Zes modellen, één missie
Lauf introduceert zes modellen van de Elja: twee voor XC en vier voor Trail. Alle modellen hebben enkele gemeenschappelijke kenmerken, zoals de RockShox SID Luxe schokdemper, een Reverb AXS dropper post, SRAM Transmission-aandrijflijn, vierzuigerremmen (met uitzondering van één model), Lauf’s eigen carbon Mtn-Bar (780 mm) en Goodyear Peak 2.6″ banden. Dit uniforme ontwerp zorgt ervoor dat zowel XC- als Trail-gebruikers kunnen rekenen op topkwaliteit en betrouwbaarheid.
Frame en techniek
Het carbon frame van de Elja is uitgerust met het Lauf Single Pivot (LSP) veringsplatform. Dit platform benadrukt eenvoud en onderhoudsgemak. Een opvallend detail is dat de swingarm bladveren bevat, zij het niet op de verwachte plekken. Lauf heeft gekozen voor een single-pivot design om onderhoud tot een minimum te beperken en het frame duurzamer te maken. Het meest unieke aspect van het ontwerp is dat het hoofdscharnier draait op een BSA 73 trapas met schroefdraad, wat het vervangen eenvoudig maakt.
De swingarm is voorzien van flexibele structuren die de krachten op de schokdemper minimaliseren. Dit ontwerp, gecombineerd met sferische ooglagers, zorgt voor een soepelere werking en minder wrijving. Lauf kiest bewust voor deze onderhoudsvriendelijke oplossing, ondanks dat deze minder effectief is dan traditionele sferische bussen. Verder biedt de Elja een indrukwekkende bandenspeling van maximaal 29” x 3,0”, met een standaardconfiguratie van 29” x 2,6” banden. Hierdoor is de fiets geschikt voor uiteenlopende terreinen en omstandigheden.
Ruimte en functionaliteit
De Elja is ontworpen met oog voor functionaliteit. De voorste driehoek biedt voldoende ruimte voor bidons, ongeacht de framemaat. Zo kunnen S-frames een 450 ml Fidlock-bidon herbergen, terwijl M-, L- en XL-frames plaats bieden aan extra grote bidons van respectievelijk 590 ml en 750 ml. Dit maakt de fiets ideaal voor lange ritten waar hydratatie cruciaal is.
Het framegewicht van de Elja in maat medium is 1.960 gram (geverfd, met hoofdscharnier maar zonder schokdemper). Hoewel dit iets zwaarder is dan sommige concurrenten zoals de Orbea Oiz (1.740 gram) en Scott Spark RC (1.870 gram), heeft Lauf bewust extra gewicht geaccepteerd om robuustheid en veelzijdigheid te waarborgen. Een opmerkelijke keuze is dat het frame uitsluitend compatibel is met elektronische aandrijflijnen. Mechanische derailleurkabels kunnen niet worden gemonteerd, maar er is wel een kabelpoort voor een mechanische dropper-zadelpen.
Vering en geometrie
De Elja heeft een eenvoudig, maar effectief veringsplatform. Lauf heeft gekozen voor een vlakke hefboomratio, die perfect samenwerkt met de luchtschokdemper. Het resultaat is een soepele en consistente vering die geschikt is voor diverse rijders en terreinen. Wat geometrie betreft, biedt de fiets een progressieve cross-country setup met een balhoofdhoek van 66° en een steile zitbuishoek van 76,2° in maat large. De Trail-versie met een 130 mm vork heeft een iets slappere balhoofdhoek van 65,6° en een zitbuishoek van 75,8°.
De cockpit van de Elja is ruim dankzij een reikwijdte van respectievelijk 420 mm, 540 mm, 480 mm en 507 mm voor S-, M-, L- en XL-frames. In combinatie met de slappe balhoofdhoek resulteert dit in een lange wielbasis van 1.218 mm in maat large. Deze configuratie biedt stabiliteit en controle, zelfs op uitdagende trails.
Modellen en prijzen
De Lauf Elja wordt aangeboden in zes verschillende uitvoeringen, met prijzen variërend van $4.590 USD tot $8.290 USD:
- Elja Race Flight Attendant (XC): $6.990 USD, uitgerust met RockShox elektronische vering, SRAM X0 Transmission, SRAM Level Bronze 4-zuigerremmen en Zipp 1Zero HiTop S-carbonwielen. Gewicht: 12,09 kg (medium).
- Elja Ultimate Flight Attendant (XC): $8.290 USD, met XX SL Transmission en SRAM Level Ultimate 4-zuigerremmen. Gewicht: 11,69 kg (medium).
- Elja Weekend Warrior Transmission (Trail): $4.590 USD, voorzien van een RockShox SID Luxe Select+ schokdemper en Pike Select vork, SRAM GX Transmission en DT Swiss M1900 Spline aluminium wielen.
- Elja Trail Race (Trail): $5.890 USD, met upgrades zoals de RockShox Pike Select+ demper, SRAM X0 Transmission en Zipp 1Zero HiTop S carbonwielen.
- Elja Trail Race Flight Attendant (Trail): $6.990 USD, vergelijkbaar met de Trail Race, maar met RockShox Ultimate Flight Attendant componenten.
- Elja Ultimate Flight Attendant (Trail): $8.290 USD, met SRAM Eagle Transmission XX SL en SRAM Level Ultimate-remmen.
Een unieke toevoeging is de mogelijkheid om een speciale editie te kopen voor $4.500 USD extra. Dit omvat deelname aan The Rift MTB, een premium vijfdaagse mountainbikewedstrijd in IJsland van 27 tot 31 augustus 2025.
De Lauf Elja markeert een nieuwe mijlpaal voor het merk en biedt een veelzijdige en innovatieve optie voor zowel XC- als Trail-rijders. Met zijn unieke ontwerp, onderhoudsvriendelijke functies en brede bandenspeling spreekt de Elja een breed scala aan mountainbikers aan. Hoewel het framegewicht en de exclusieve afhankelijkheid van elektronische aandrijflijnen enige discussie kunnen oproepen, biedt de Elja indrukwekkende prestaties en functionaliteit. Voor wie op zoek is naar een hoogwaardige mountainbike die geschikt is voor uiteenlopende avonturen, is de Lauf Elja zeker het overwegen waard.